Assertief zijn op het werk

Assertiever communiceren op het werk

In sommige werksituaties kan het lastig zijn om je stem te laten horen. Misschien merk je dat je vaak ‘ja’ zegt terwijl je liever ‘nee’ had gezegd. Of je vindt het spannend om je mening te geven in een overleg, of om grenzen aan te geven wanneer het je eigenlijk te veel wordt.

Voor veel mensen voelt assertief communiceren niet vanzelfsprekend. Er kunnen allerlei gedachten meespelen: wat als ik iemand voor het hoofd stoot, als ik als lastig word gezien, of als mijn mening toch niet serieus wordt genomen? Toch is juist het op een rustige en respectvolle manier voor jezelf opkomen essentieel om werkplezier te behouden en je energie in balans te houden.

Assertief zijn betekent niet dat je hard of dominant hoeft te zijn. Het gaat om jezelf én de ander serieus nemen. Om vanuit rust en zelfvertrouwen te kunnen aangeven wat je nodig hebt, wat je grenzen zijn, en waar je voor staat. Dit kun je leren.

Herken jij jezelf hierin?

  • Je vindt het lastig om ‘nee’ te zeggen, ook als je grenzen bereikt zijn
  • Je aarzelt om je mening te geven in vergaderingen of overleggen
  • Je vermijdt lastige gesprekken of stelt ze uit
  • Je merkt dat je sneller over je grenzen heen gaat, met vermoeidheid of frustratie als gevolg
  • Je voelt je minder gezien of gehoord op je werk

Hoe ik je begeleid bij het versterken van je assertiviteit

Samen onderzoeken we wat er bij jou meespeelt. Waar komt de terughoudendheid vandaan? Wat maakt het moeilijk om voor jezelf op te komen? Door inzicht te krijgen in je patronen en met praktische handvatten te oefenen, kun je leren om steviger en met meer vertrouwen te communiceren.

We kijken naar hoe je op een respectvolle manier jouw grenzen en wensen kunt aangeven, zonder schuldgevoel of angst voor afwijzing. En hoe je daarbij ook de relatie met collega’s en leidinggevenden gezond houdt. Het gaat niet om grote veranderingen ineens, maar juist om kleine stappen die je in de praktijk steeds meer houvast geven.

In dit proces ontdek je ook wat jóu energie geeft en hoe je jouw werk zo kunt vormgeven dat het bij je past.

Wat brengt het je?

  • Meer zelfvertrouwen in gesprekken en overleggen
  • Duidelijker je grenzen kunnen aangeven
  • Minder spanning in lastige situaties
  • Gezondere werkrelaties, met meer respect en openheid
  • Meer rust en balans in je werkdag

Zet de eerste stap naar zelfverzekerd communiceren

Wil je leren hoe je op het werk op een rustige en duidelijke manier voor jezelf kunt opkomen? Samen kijken we wat jij hierin nodig hebt om met meer vertrouwen te communiceren en beter je plek in te nemen op de werkvloer.

Dit is jouw moment om voor jezelf te kiezen. Maak nu jouw afspraak telefonisch of stuur een bericht via het contactformulier.